Humor

Mijn column in het RD van 10 april.
Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstofkosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Maar enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun ‘oprechte excuses’ aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond binnenkreeg. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de ‘stijl’ van het werk, die gefundeerd is op Schrift en belijdenis.
Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden er op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ‘waardigheid’ aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.
Nu moet de JBGG uiteraard haar eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?
Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad.
Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.
Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.
Ons woord ‘gein’ komt van het Hebreeuwse woord ‘genade’. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.

31 gedachten over “Humor”

  1. Interessant artikel maar dit artikel geldt zeker niet voor ‘onze’ partij de SGP. Deze partij is doorspekt van humor naast een serieuze boodschap. Dit haalde zelfs Dhr. Lodewijk Asscher aan in zijn speech op de SGPJ.

  2. Interessant artikel maar dit artikel geldt zeker niet voor ‘onze’ partij de SGP. Deze partij is doorspekt van humor naast een serieuze boodschap. Dit haalde zelfs Dhr. Lodewijk Asscher aan in zijn speech op de SGPJ.

  3. Echt verbazingwekkend dat men bij de jbgg excuses aanbied. Nog wel oprecht ook.. jaja. Dat gelooft toch ook niemand?

  4. Echt verbazingwekkend dat men bij de jbgg excuses aanbied. Nog wel oprecht ook.. jaja. Dat gelooft toch ook niemand?

  5. Ik ben het helemaal met de inhoud van de column eens. Maar als oud-jeugdwerkadviseur van de JBGG weet ik ook dat het daar best moeilijk ligt. Een van de opdrachten van het jeugdwerk is immers ook: de generaties verbinden. Vergeet ook niet dat mensen die wat autistisch zijn, moeite hebben met humor. Daar mag ook best begrip voor zijn.

  6. Ik ben het helemaal met de inhoud van de column eens. Maar als oud-jeugdwerkadviseur van de JBGG weet ik ook dat het daar best moeilijk ligt. Een van de opdrachten van het jeugdwerk is immers ook: de generaties verbinden. Vergeet ook niet dat mensen die wat autistisch zijn, moeite hebben met humor. Daar mag ook best begrip voor zijn.

  7. Ik ben het helemaal met de inhoud van de column eens. Maar als oud-jeugdwerkadviseur van de JBGG weet ik ook dat het daar best moeilijk ligt. Een van de opdrachten van het jeugdwerk is immers: de generaties verbinden. En denk ook eens aan mensen met een autistische stoornis – en die zijn er heel wat – die moeilijk met humor kunnen omgaan.

  8. Ik ben het helemaal met de inhoud van de column eens. Maar als oud-jeugdwerkadviseur van de JBGG weet ik ook dat het daar best moeilijk ligt. Een van de opdrachten van het jeugdwerk is immers: de generaties verbinden. En denk ook eens aan mensen met een autistische stoornis – en die zijn er heel wat – die moeilijk met humor kunnen omgaan.

  9. “Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden.”

  10. “Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden.”

  11. Helemaal eens met deze column! Dat zogenaamde vrome gedoe over ‘het past niet’ heeft niets te maken met hart voor jongeren. Jongeren bereik je door écht, eerlijk en vooral jezelf te zijn en daar hoort humor bij. Zouden de mensen die de klachten hebben ingediend, ook weleens een geintje maken? Dat zou dan pleiten voor een klacht wegens een ongepaste levensstijl…. Waar moet het heen met de refo’s van tegenwoordig?

  12. Helemaal eens met deze column! Dat zogenaamde vrome gedoe over ‘het past niet’ heeft niets te maken met hart voor jongeren. Jongeren bereik je door écht, eerlijk en vooral jezelf te zijn en daar hoort humor bij. Zouden de mensen die de klachten hebben ingediend, ook weleens een geintje maken? Dat zou dan pleiten voor een klacht wegens een ongepaste levensstijl…. Waar moet het heen met de refo’s van tegenwoordig?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.