Christus als Leraar (7)

De leerling

Wie is de leerling?

Een mens met een ziel

Gerard Visser schrijft in zijn prachtige boekje Niets cadeau dat wij lijden aan zielsvergetenheid. Daar kon hij wel eens gelijk in hebben.
*Niets cadeau*
Velen verstaan de mens enkel in materialistische termen. De filosoof Daniel Dannett noemde laatst in een interview in Trouw de mens een “vochtige robot”. Dat reduceert de mens. Wie Gerard Visser het gedicht van Szymborska “Niets cadeau” ziet analyseren, begint iets te beseffen van wat we dreigen te verliezen.
Christelijk gezegd: dwars tegen de dood in, waarvan we weten dat die ons wacht, bouwen wij het leven op. De christelijke hoop reikt verder dan de dood. Wij vallen niet samen met ons materiële bestaan, wij vallen gelukkig ook niet geheel samen met onszelf, wij existeren door te hopen, en door lief te hebben. Gerard Visser plaatst als motto in zijn boek:

Die Seele ist nicht, wo sie ist, sondern wo sie liebt. (Schelling)

Natuurlijk is het zaak dit niet tot een algemene antropologie te laten worden, maar van begin tot eind christelijk te bepalen. Zie wat Christus doet als Hij de Samaritaanse vrouw ontmoet: Hij maakt haar leven open. Hij geeft haar weer wat te hopen, iets om voor te leven—Hij geeft haar Zichzelf! Dat laatste is het Evangelie.
Als leraar kun je moeilijk verwachten dat je dagelijks zulke gesprekken hebt als Jezus had bij de Jakobsbron. En als je ze hebt, zul je des te meer beseffen dat je heel anders bent dan Jezus Christus Zelf. Maar laten we in ieder geval er van doordrongen zijn dat de diepste nood van leerlingen te maken heeft met hun ziel. Of het hun behoefte is, is een andere vraag. Mogelijk zit die behoefte er ergens diep weggestopt, door God er in gelegd, om uiteindelijk wakker geroepen te worden.

Een mens onderweg

Wij mensen zijn mensen onderweg. Het Evangelie verandert daar alleen in die zin iets aan, dat je nog méér een reizend en trekkend mens wordt. Abraham moest op pad gaan zonder te weten waar hij zou komen. Het Evangelie van Markus is wel genoemd: het evangelie onderweg. In de brief aan de Hebreeën wordt de weg van het nieuwtestamentische godsvolk vergeleken met dat van het Oude Testament. In de christelijke traditie speelt pelgrimage een grote rol.
Tegenwoordig ontmoeten we veel cynisme: waar doen we het eigenlijk voor en waar is het goed voor? Als de horizon is uitgewist en we enkel voor het hier en nu leven, blijft ook enkel dat cynisme over. Een christelijke leraar weet van een doel, kent de hoop en het verlangen naar Gods toekomst, voor deze wereld, voor de nieuwe gemeenschap en voor zichzelf. De leerling heeft een gids nodig die niet alleen wijst, maar ook voorgaat en meegaat.

Lesinhoud

Nog een paar dingen over de lesinhoud. Is dat Christus Zelf? Dat is wel een heel hoge taakstelling voor christelijk onderwijs, die voorbij lijkt te gaan aan de prozaïsche dagelijkse praktijk. En toch: het gaat uiteindelijk wel om de kennis van de Drie-enige God. De wereld is niet leeg van God. Er is niet enkel materie zonder bezieling. God heeft Zijn schepping niet losgelaten, zoals blijkt uit de zending van Zijn Zoon in deze wereld. En door Zijn Geest blijft Hij bij de Zijnen.
Christelijk onderwijs is onderwijs met een ziel, met bezieling bij de leerkracht, gericht op de ziel van de leerling.

Eén gedachte over “Christus als Leraar (7)”

  1. Geachte heer Huijgen, beste Arnold,
    Reageerde gisteren op een twitterbericht (zie hieronder), nl de stelling dat alles, en ook wij vrijwel enkel uit leegte zouden bestaan. Ik vond dat ik moest reageren. Kreeg als reactie het mij onbekende woord “orgone”, zocht het op en vond het bij Wilhelm Reich. Zag dat Chi en ook “prana” (mij wel bekend) vergelijkbare betekenis heeft. Ether ook, zoals Plato dat vermeldt:als 5de dimensie, kwintessens. Dat waar “alles om draait”? Orgone: helende energie volgens Reich…
    hier het oorspronkelijk bericht en mijn reactie:
    van Lochem, marianne, Britannia PR replied to your Tweet! Britannia PR @Britanniacomms The Miracle of Existence ! pic.twitter.com/5LSNGXUXRk crt SciencePorn #nature #science #life – 19 Feb More Tweets van Lochem, marianne @purperzwaan @Britanniacomms
    1 But what if “the empty space” is filled with refined energy not yet measurable? Spirit/soul/lifeforce? ? – 19 Feb
    Britannia PR @Britanniacomms @purperzwaan orgone 09:22 PM – 19 Feb 14 Reply to @Britanniacomms
    Francisco, CA 94103
    Twitterde dit in retour ter afronding;
    thnks! “orgone”(looked it up 🙂 =”Prana”, healing, omnipresent. Includes all indeed. Essence makes atom logic: NOT empty;)✨
    Voor mij (doordenkend) zou het zelfs een logische volgende stap kunnen zijn dat dat wat het atoom ordent ook de cosmos ordent.. En dat zou dan zelfs de cosmos “bezield” maken, ondanks de koude en (ogenschijnlijke) Leegte.
    hier stond bij vermeld: atoom onder infrarood licht.
    Het is bijna “Rust en Beweging” (een van de G’dsnamen?), en dan hier zelfs nog met kleine “rots”in het centrum..
    Ik schrijf je omdat je stuk toevallig vandaag zo treffend samenkomt met mijn en ook omdat ik blij ben met je stuk, dat wijst op het belang van de ziel. Lang is het bijna verboden woord geweest. En geen Mens kan zonder, of hij/zij zich daarvan nu bewust is of niet..
    Want inderdaad: > Die Seele ist nicht, wo sie ist, sondern wo sie liebt. (Schelling) >
    Het was een poging om iets te verwoorden dat moeilijk te verwoorden is,
    Vriendelijke groet,
    Marian Geljon

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.